„Miejsce na konflikt”
Szkoła to przestrzeń, w której codziennie spotykają się różne osobowości, potrzeby, emocje i doświadczenia. Konflikty są jej naturalną częścią. Pojawiają się zarówno między uczniami, jak i w relacjach z nauczycielami. Nie muszą jednak dzielić. Odpowiednio rozpoznane i poprowadzone mogą stać się okazją do rozmowy, rozwoju i budowania silniejszej, bardziej uważnej społeczności. W takim właśnie klimacie, otwartości, wzajemnego szacunku i chęci zrozumienia drugiego człowieka, 8 października spotkała się kilkunastoosobowa grupa nauczycieli, wychowawców, instruktorów i rodziców. Wszyscy na co dzień pracują z młodzieżą, mierzą się z trudnymi sytuacjami i chcą lepiej wspierać młodych ludzi w radzeniu sobie z emocjami i różnicami. Wzięli udział w warsztatach „Miejsce na konflikt, czyli jak wyciągać konflikty spod dywanu, by służyły uczniom, nauczycielom i rodzicom”.
Podczas zajęć uczestnicy poznawali praktyczne sposoby prowadzenia rozmów w trudnych sytuacjach, uczyli się mediacji opartej na Porozumieniu bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga oraz technik wspierających dialog zamiast eskalacji. Ćwiczyli, jak słuchać, żeby naprawdę usłyszeć, jak towarzyszyć uczniom i rodzicom w poszukiwaniu rozwiązań, a także jak budować atmosferę bezpieczeństwa, która przeciwdziała przemocy, bullyingowi i hejtowi. Wielu z nich wychodziło z poczuciem niedosytu, bo czas płynął za szybko, a temat okazał się niezwykle ważny i głęboko poruszający. To najlepszy dowód na to, że nauczyciel jako mediator odgrywa dziś kluczową rolę. Potrafi pomóc uczniom spojrzeć na konflikt z innej perspektywy, odbudować relację, zrozumieć emocje i zamienić napięcie w konstruktywny dialog.
Warsztaty poprowadziła Agnieszka Ryczkowska-Przywoźny — trenerka komunikacji empatycznej w nurcie NVC, mediatorka, radczyni prawna i założycielka Pracowni Porozumienia. Już podczas konferencji „Edukacja jutra” zapowiedziała, że chętnie wróci do nas z warsztatem. I słowa dotrzymała. Dziękujemy za pełne profesjonalizmu i empatii zajęcia, a wszystkim uczestnikom za zaangażowanie, szczerość i otwartość. To był dzień, który realnie inspirował do dalszej pracy nad komunikacją, budowaniem dialogu i tworzeniem szkoły, w której jest przestrzeń na konflikt i na porozumienie.
E.Sz.








